Jaktprov i Munktorp den 17 augusti 2008; 1:a pris

Äntligen fick vi vår ETTA. Dessutom näst bästa hund för dagen. Provet passade Sheridan med tanke på tidigare mattning på söket. Provet började med två enkelmarkeringar på vatten. Den första rakt ut på sjön men från halkig klipphäll. Hon tvekade vid vattenkanten och kom tillbaka. Jag behöll lugnet och skickade om henne och hon gled sakta ner och simmade lugnt men bestämt och hämtade pippi. Nästa fågel kastades i vassen och hon gick direkt ner från kanten och lämnade så fint som hon brukar. Nästa var ett närsök i vassen i vattenkanten och skick från land. Hon gick snabbt ut och denna gång glömde jag inte söksignalen! På vägen in fastnade hon i vassen och trampade länge innan hon kom loss.
Transportsträcka till sökområdet vilket inleddes med en enkelmarkering vilken hon spikade. Och så vidare ut i sökområdet och bärgade in fyra vilt. Söket avbröts för ytterligare en enkelmarkering som hon även denna gång spikade. Och så ut i söket igen. Och det bubblade av lycka i mig när hon behöll sitt tempo, täckte marken väl och inte kom in tom en enda gång. Spänningen var enorm och jag tordes inte titta på vännerna i publiken. Och så ser jag hennes söta huvud komma över backkanten och en stor trut i munnen. Och domaren tackade och jag jublade högt. Inte för att visste vilket pris det blev men för att hon fixade söket!!!
Domaren, Anki Andersson, sa i sin muntliga kritik att provet inte inleddes så bra med tanke på omskicket i vattnet men att det för övrigt inte fanns mycket att säga. Vilken härlig känsla! Och ett förstapris blev det! Den sammanfattande kritiken i protokollet lyder som följer:

"En tik som idag genomför provet på ett utmärkt sätt. Utmärkande är hennes snabba upptag och fina avlämningar. Väl förd."

Här kommer härliga bilder som jag ärligt stulit från Karolina och Gunela!

 Första vattenmarkeringen

 Närsöket

 Ut på söket

 In från söket

 Markeringen på land

 In från söket med fasanvingen över båda ögonen...

 Och så sista fågeln in från söket. Vackert!

 Team Winberg vid en regnig prisutdelning!

 En mycket söt och blöt förstapristagare!

Kommentarer
Postat av: Gunela

Välkommen tillbaka!

Så kul det ska bli och läsa om er - igen!

Likören är inte lika bra som hunden!!

Kramiz

2008-08-26 @ 14:34:16
URL: http://hemsida.net/kolbacken

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0