Ett 2:a pris igen!

Jag är jättenöjd med dagens prov. Fantastisk att få ett andra pris med tanke på förra helgens prov. Fotgåendet var enastående så det lönar sig att träna. Provet var inte helt lätt. Det började med två enkelmarkeringar på vatten. Hunden skulle igenom ett tjockt snår av vass för att komma ut på vattnet till fågeln. Jag fick skicka om henne på första då hon blev hängades i vassen och vände in igen. Den andra gick spikrakt. Sedan var det ett närsök vilket hon fixade kanon. Sedan kom sökfältet vilket var uppdelat i en del med skogsterräng och en del där hunden skulle över ett dike, fortsätta en bra bit över öppet fält och sedan upp på en kulle där viltet låg. Den första delen fixade hon med jag fick inte ut henne över det öppna fältet och upp mot kullen. Det hela avslutades med en enkelmarkering på land. Hon var så duktig och jag är så glad. Det är bra att vi inte fick ett förstapris för då är nästa steg att starta i öppenklass. Vovve är ung och jag behöver mer kunskap så vi kan fortsätta att starta i nybörjarklass även nästa år. Domaren gav oss otroligt fin kritik både muntligt och skriftligt. I protokollet står det sammanfattningsvis;

"En spontan och trevlig ung tik som visar fina egenskaper, där dock brister i sökarbetet sätter dagens pris."

(För den oinsatte är jaktprov ingen tävling. Det kan finnas flera första, andra och tredjepris. Domaren poängsätter olika kriterer utifrån ett standardiserat protokoll. Det som bedöms är samarbetsvilja, sökarbete, fart, uthållighet, näsa, dirigerbarhet, markeringsförmåga, skottreaktion, stadga, apporteringslust, apportgrepp, simteknik, vattenarbete och hundtolerans.)

Och ett stort grattis till Gunilla som med Freddo tog ett första pris! Sitt andra för i år vilket innebär att hon till nästa start går upp i öppen klass. Ni är jätteduktiga!

Kommentarer
Postat av: Ulla

Tack för kommentaren ang mina bilder och tankar. Det värmer mitt hjärta! Du undrade vad jag hade för en kamera och det är en Canon G7. Jag är SÅ nöjd med den. Tittar snart in hos dig igen. Ha det bäst så länge

2007-09-16 @ 11:05:07
URL: http://ulla67.blogg.se
Postat av: ejmis

Snyggt jobbat! Ha en skön söndag!

2007-09-16 @ 11:34:08
URL: http://ejmis.blogg.se
Postat av: Helena

Så har man lärt sig något nytt idag med!. grattis till ett bra resultat.

2007-09-16 @ 12:01:08
URL: http://gutta.blogg.se
Postat av: eva

Ulla, ejmis och Helena; tackar så mycket och ha en fortsatt skön söndag, själv ska jag åka och spela bilbingo! Ja, ja, jag vet, man har ju lite udda intressen men det är skönt att rensa huvudet och så kan man ju vinna en liten slant! ;)

2007-09-16 @ 12:20:18
Postat av: Statler

Du har en fantastiskt fin vovve, men hon fixar inte allt själv. Jätteduktiga bägge två!

2007-09-16 @ 14:06:31
Postat av: ejmis

Bilbingo är jättekul!!

2007-09-16 @ 20:06:17
URL: http://ejmis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0